GoodCook, de workshops die koken met lokale en seizoensgebonden ingrediënten en die in maart 2017 van start gingen, laten leerlingen proeven van eten dat gezond is voor ons en voor de planeet. Sinds het schooljaar 2022-2023 gaan we nog een stap verder in de bewustwording van duurzame voeding. GoodCook is verrijkt met een tweede voedselontdekkingsworkshop en 20 eenvoudige uitdagingen die leerlingen zelfstandig te voltooien.
We spraken met Alexandra Stubbe, leerkracht aan Ecole n°2 in Schaarbeek, en met Christel Vercammen van de Vrije Basisschool Heilig Hart van Maria in Berlaar. Zij vertellen over hun ervaringen.
Om te beginnen, hoe ziet een GoodCook traject er eigenlijk uit?
Alexandra: “We zijn GoodCook begonnen met een eerste workshop in de klas met een coach van GoodPlanet. Caroline, onze coach, kwam ons fruit en groenten voorstellen en uitleggen waarom het belangrijk is om lokaal en in het seizoen te eten. De leerlingen ontdekten zo een heleboel nieuwe groenten en fruit, die ze konden bereiden met een aantal heerlijk originele recepten.
Daarna moesten we een aantal uitdagingen voltooien voordat Caroline voor een tweede keer kwam. We gingen bijvoorbeeld naar de verpakkingsvrije winkel en naar een plaatselijke biologische boerderij waar de leerlingen groenten geoogst hebben. Ze bereidden thuis vegetarische en veganistische recepten die ze vervolgens deelden met hun familie en andere klassen op school. We hebben zelfs een receptenboek gemaakt in de klas …
Tijdens het tweede bezoek gingen we dieper in op duurzame voeding om de leerlingen bij te brengen hoe ze voedselkeuzes kunnen maken die goed zijn voor hun gezondheid, goed voor anderen en goed voor de planeet. De leerlingen werden verdeeld over 4 leuke en interactieve sub-workshops die een specifiek onderwerp behandelden: gezond eten, voedselverspilling, eiwitinname door middel van meer plantaardige voeding en het verminderen van plastic verpakkingen. En natuurlijk kookten we andere, even smakelijke recepten.”
Waarom heb je ervoor gekozen om met de GoodCook workshops mee te doen?
Alexandra: “Duurzaam eten is cruciaal. Het is belangrijk om dit thema op school onder de aandacht te brengen. We hebben gemerkt dat onze leerlingen vooral patat en hamburgers eten. Het is dus heel logisch om deel te nemen aan een workshop duurzaam koken. Christel: “Maar als je alleen in een klas zit met 25 leerlingen, is dat echt niet gemakkelijk … Daarom proberen we één keer per jaar te koken, aan het einde van het jaar, als we wat vrije tijd hebben. Met GoodCook worden alle ingrediënten meegebracht, wordt de les voorbereid en op een leuke manier aangepakt met originele materialen zoals de ‘spelbord’ tafelkleden. Eigenlijk hoeven de leerlingen alleen maar een snijplank en een mes mee te nemen.”
Christel: “Ons helpt het traject om de leerdoelen van het 5e en 6e leerjaar in verband met gezonde, duurzame voeding te bereiken. Die ZILL-doelen – die we normaal gezien behandelen binnen het WO-thema ‘Over mijn lijf’ – kunnen we allemaal afvinken, doordat wij de GoodCook workshops volgen en alle uitdagingen meedoen. De workshops kosten bovendien weinig moeite voor ons: GoodPlanet brengt alle materiaal mee, wij moeten alleen zorgen voor een ruimte waar we kunnen mixen en snijden, en voor een beetje water om proper te maken. De rest van het materiaal geven we met onze kinderen mee om naar huis om af te wassen.”
Een workshop voor alle leerlingen?
Alexandra: “Koken in de klas gaf ons de gelegenheid om de leerlingen op een andere manier te zien, anders dan wanneer we puur theoretisch werk doen. Het haalde hen uit hun comfortzone. Sommige van de ‘minder academische’ leerlingen konden eens andere vaardigheden tonen die wij konden waarderen. De uitdagingen verbeterden de samenhang en groepsdynamiek in de klas, omdat we naar verschillende plaatsen gingen en totaal andere activiteiten deden. Persoonlijkheden die tijdens het leren zich eerder passief opstellen, konden zich nu op het voorplan zetten en deden dat ook.”
Hoe reageerden de leerlingen op het traject?
Christel “Onze leerlingen waren zo enthousiast dat ze alle uitdagingen wilden doen. We hadden dus geen andere keuze dan alle challenges te voltooien (lacht). Maar het was echt niet moeilijk en de leerlingen vonden het geweldig. De moeilijkste uitdaging was om thuis de veganistische recepten te maken. Want de ouders vroegen zich af “Wat is dit allemaal?” Maar de kinderen waren supergemotiveerd en probeerden alles uit. Toen ze de gerechten mee naar school namen, stond er een rij om ze te proeven. Deze veganistische keuken was dus echt een succes.
Onze leerlingen zijn met andere woorden echt in het thema geïnteresseerd. Ze willen graag alles weten over lekker en duurzaam eten. En we hopen oprecht dat ze gezond blijven eten, ook eens ze in de middelbare school zitten.”